úterý 22. ledna 2019

Batožinko batožinko...

Po foťáku zvažuji další novou část cestovatelské výbavy. Tento rok by mohl být plodný, neb kromě "i" výletů bych rád proletěl i zbytek BA mílí a v létě vyrazil na další expedici.

Můj Deuter Act Trail 32 (už se ani nevyrábí) je 8 let starý a projel semnou všechny moje expedice. Nicméně má jen jednu hlavní velkou kapsu, vypadám jak vysokohorký šerpa, nevejdou se mi tam většinou suvenýry ( :-( ) a v horní kapsičce mi vyteklo zapomenuté jablko :). Správně si říkám, kdy, když ne teď :-)

Dlouholetým favoritem je značka Osprey a model Farpoint40.

Chci mít batoh spíš širší než delší, možnost otevřít celý a rovnat, nikoliv štosovat zvrchu. Nechci mít tisíc poutek na mačky, cepíny a hůlky. Rovněž obsahem bych se chtěl dostat ke 40l. Věcí si beru pořád stejně, možná teď i méně, ale chci mít prostor si něco přivézt. Dále chci normální design, abych mohl vyrazit s batohem i na biz trip jako příručákem a nemysleli si, že přijel největší ITcrowd.

Takže hledám, rovnám... a zároveň pasu po obchodě, kde bych si ty batohy mohl fyzicky prohlédnout... přecejen spoléhat se na recenze a fotky nechci.

Další uvažované:
The North Face Router Backpack 
Pacsafe Venturesafe 45L 
Eagle Creek Gear Hauler 
Tortuga Travel Backpack 

sobota 19. ledna 2019

A je to! P330 od Nikona končí ve službě, nastal čas Sony HX60v?

Stařičký Nikon P330 končí - jak baterka, tak zoom. Jeho další služba bude totální demolice v rukou dětí, které ho dostanou jako svoji prvničku. Byl to dobrý pracant, ve Foto Škoda mi dobře poradili. A od roku 2013 semnou sjel kus světa. Poprvé vyjel do Gruzie a naposledy do Albánie.  Před ním jsem měl o dost větší Panasonic Lumix DMC-FZ18 a to se prostě vědělo, že něco nesete... tak jsem šel do něčeho menšího. Dnes stojím na rozcestí. Vrátit se k fajnšmekrovině a tahat něco většího, štelovat a bavit se a nebo něco téměř do kapsy a mydlit to hlava nehlava :( Vzhledem k tomu, že se chystám na cesty, půjdu do něčeho malého, co pak třeba zase uživí děti...... Vybral jsem tyhle utlrazoomy do užšího kola se srovnáním produktů na Heuréce:

  • Sony Cyber-Shot DSC-HX60, 
  • Canon PowerShot SX740 HS, 
  • Sony Cyber-Shot DSC-HX60V 
  • Nikon Coolpix A900

Podle podkladů na Heurece mají HX60 a HX60V různé parametry (např zoom) pro focení. "V" je zajímavé GPS modulem, který jsem měl do teď a je prostě celkem pěkné fotky jen tak "hodit" na mapu. Na webu výrobce se však oba jeví téměř stejně a rozdíly jsou jen v nějakých nadstavbách. Sony mě prostě láká, notebook Sony mám doma již více jak 8let a pořád funguje. Navíc pomocí wifi jde připojit na externí obrazovku. Navíc jsem na něj našel i dobrou recenzi na Fotoguru. Takže jsem prostě nalomený.....

Nalomený nejsem jen já, ale i Lamax Mira. Ta se rozlámala a kolega se jí zkouší opravit. Nejde horní tlačítko... pokud se to nepovede, poletí a budu potřebovat něco malého pod vodu. Přece jen té vodotěsnosti a nezničitelnosti iPXS úplně nevěřím :)

Aktualizace: Tak nakonec jsem využil dobré rady u Foto U dobré rady a rozhodl se pro Sony. Ale nikoliv pro HX60, prý je kvalitativně srovnatelné s telefonem, ale pro RX100, které on vidí v jiné dimenzi a jako nejlepší poměr kvalita/cena. Přiznám se, uvažoval jsem o něm rovněž. Problémem mi bylo, že ty levnější modely nemají GPS/Wifi... rozhodl jsem se to ale ignorovat. Pro super fotky musím něco oželet, snad nebudu litovat. Navíc RX100 má super recenze a teď mi k němu v Alze daj i stativ....
Další dobrou radou mi byla konzultace ohledně mého Nikonu... odhadovaná oprava (nutno měnit celý objektiv) 5.500Kč bez práce.... takže goodbye a vítej ve šrotu. Byl jsi mi dobrým parťákem.

úterý 8. ledna 2019

Oh My * Gin - OMFG Investorské terno

Když jsem v roce 2015 prošvihl možnost nákupu OMFG od Žufánka, sledoval jsem bedlivě jejich stránky a na rok 2016 si dal lepší pozor. Povedlo se a jen tak jsem koupil 2 lahvičky a ja viděl, že za méně než 24h se vše vyprodalo. V roce 2017 jsem si už dal budík + ještě instruoval kolegu, aby taky něco koupil a povedlo se mi rovnou 12ks, které jsem pak rozdával kolegům "za věrnost", jubilea a přátelství. V roce 2018 jsem opět nelenil a nakoupil 6ks.

Zbylo mi stále 2x 2016, 2x 2017 a 2x 2018 + v kanceláři jsem našel v dárkové rezervě 2017  a 2018. Celkem tedy 8 lahviček.

Za 2016 jsem utratil 520Kč za lahev, za 2017 595 za lahev a za rok 2018 695Kč za lahev. Jak je vidno, nárůst o 33% za 2 roky. Nevadí!

Jednotlivé ročníky jsou popsány na serveru Investice do Alkoholu, já si s dovolením půjčuji jen ty moje.

Ročník 2016 se chlubil specialitou v podobě listů jinanu dvojlaločného a prodal se za pár hodin. Přestože počet lahví narostl na 600.

Ročník 2017 obsahoval navíc šantu kočičí a byl pryč během několika minut. Šanta se ve vůni projevuje svou citrusovostí a v chuti provokativní bylinkovostí. Aby se vlk nažral, a koza zůstala celá, skokově se navýšila produkce na 1 200 lahví, přičemž polovina zůstala u nás a polovina putovala do zahraničí.

Ročník 2018 je charakteristický přítomností bourbonského pepře. Jedná se o velmi vzácný druh pepře, který roste pouze v určitých částech Madagaskaru. Plody tohoto druhy pepře se tvoří na liánách, které dosahují výšky až dvaceti metrů, a tak je sběr poněkud náročný. Celková roční produkce činí cca 1 500 kg a v lihovaru Žufánek spotřebovali 1 %. Ročník 2018 má omamnou vůni i chuť plnou citrusových plodů a divokých květů.
Dnes si lehce čtu vánoční poselství Martina Žufánka a říkam si, jak se ten OMFG vlastně prodává. Koukám na stránky Alkohol.cz a nestačím se divit! Edice 2018 za 5.815Kč! 836%+ a věřím, že cena dále poroste. Rok 2016 měl třeba téměř poloviční produkci, jaká je asi cena tam? :) Při této ceně má mé portfolio hodnotu 46.544Kč při investici 4.910Kč.

Prodej startuje většinou ke konci února... tak připravit do sedel a jedeme i letos :)

středa 2. ledna 2019

Sešup dolů nebo neveselé Flightmemory 2018

Letošní pohled na Flightmemory je neveselý... pád téměř na třetinovou hodnotu oproti minulému roku a na absolutní dno za poslední roky! Není se co divit, nekonala se žádná dálkovka, žádná expedice a od roku 2009 poprvé ani žádné Rusko!. V podstatě dá se říci, nudné lety.

Do statistik se mi povedlo přidat letiště v Portu, Stockholmu, Helsinkách a Miláně (to dokonce 2x), ze strojů B757 na cestě zpět z Turecka a ze společností Easyjet z Londýna domů a Norwegian do Švédska. Jinak klasika - Turecko, Londýn :-(

Rok 2018 přinesl ale i dva zajímavé sportovní momenty. Tím je moje historicky první účast na hokejovém mistrovství světa v Kodani a návrat po 5-ti letech do Kyjeva a navíc na fotbal se Slavií.

Longest Flight (distance):1,260 mi, 2:46 h, Porto (Francisco Sa Carneiro) - Prague (Vaclav Havel), 09-06-2018
Longest Flight (duration):2:49 h, 1,245 mi, Antalya (International) - Munich (Franz Josef Strauss), 09-26-2018
Shortest Flight (distance): 248 mi, 0:43 h, Stockholm (Arlanda) - Helsinki (Vantaa), 05-17-2018
Shortest Flight (duration): 0:43 h, 248 mi, Stockholm (Arlanda) - Helsinki (Vantaa), 05-17-2018
Fastest Flight: 491 mi/h, 1,245 mi, 2:32 h, Munich (Franz Josef Strauss) - Antalya (International), 09-19-2018
Slowest Flight: 223 mi/h, 401 mi, 1:48 h, Prague (Vaclav Havel) - Milano (Malpensa), 07-31-2018
Average Flight:724 mi, 1:46 h

A jak se mi povedla bilance loňských cílů a jaké jsou cíle letošní?
Plánoval jsem Londýn a ten se povedl hned dvakrát. Chtěl jsem do Dánska s Finskem a byl jsem. Z nových zemí jsem dále navštívil Albánii a Černou Horu. Tudíž něco se povedlo, 4 jasně nové země. Nepovedla se Indie a ani Rusko. Ty si však dávám do cílů na letošek.

Cíle letošní:

  • Indie se zajímavým roatingem a stopoverem v zemi, kde jsem ještě nebyl
  • Aspoň jedna nová trasa v Rusku
  • Expedice s Ondrou do země, kde jsem nebyl
  • Eurovíkend s Lu, kde jsem ještě nebyl
  • Utopit poslední BA míle nějakou fakt fakt fakt luxusní dálkovkou do aspoň dvou zemí, kde jsme ještě nebyl... poslední šance na FC a tudíž ideálně A350 nebo B787, kteří mi chybí ve sbírce
  • Líbilo by se mi navštívit alespoň dva kontinenty, mimo Evropu.
  • Udržet si trend 4 nové země za rok.