Vybraný příspěvek

A kolikrát jste protli nejdelší pěší trasu světa vy?

neděle 4. února 2024

No stress na Kapverdách aneb pět dní na afrických maledivách

Krásný leden 2024. První den v měsíci (logicky i v roce) v letadle a poslední taky. Na konec ledna přišla naše cesta (náhrada za 2023 ;-)) do Afriky, oblíbeného kontinentu posledních let. Letěli jsme na Kapverdy. A protože jsme měli omezený čas a možnosti kam rychle na počátek roku cestu naplánovat, objevili jsme se na ostrově Sal, poměrně to turisticky provařeném ostrově. Kdo tu budete, neváhejte oslovit Bredíkovi (Milan @ Nikol), kteří tu žijí a pro čechoslováky organizují výlety. Dá se od nich hodně dozvědět.... Sal je Afrika na pohodu. Pro začátečníky a důchodce.

Náš výlet vedl Milan, hustej slovenskej týpek s několika vlasteneckými tetováními, který tvrdí, že sem v 55ti letech přišel umřít. Kontatujte je kdyžtak přes tento facebook - Češi a Slováci na Kapverdských ostrovech * Kapverdy - dovolená * Cape Verde. Jak Milana lépe vystihnout než uvítací větou, kdy se opozdil kvůli řidiči "Tu mají všichni všetko rádně v piči".

A to vlastně vystihnuje i hlavní a všudypřítomný claim "No stress". Tím se dá odpovědět každému a kdykoliv.

Ano. Kapverdy, no stress.

Na každé zastávce výletu, sype Milan s cígem a pivkem čísla a historky o Kapverdách a jeho životě.

• výplata našeho řidiče ten den, 11EUR. Pracuje 6 dní v týdnu. Důchod 50EUR... proto má každá rodina 4-6 dětí.
  • rodina v pohodě vyžije s 1000EUR měsíc. (což nebude případ našeho řidiče)
  • v oceánu může lovit každý. Co si ulovíš, můžeš si vzít nebo sníst. Vše kromě želvy (korytnačky, hej!)
  • na jediném ostrově Sal není pitní voda. Co teče z kohoutky je odsolená.
  • soláry mají zaprášené, nevyrábí. Vrtulníky odpojené. Takže... ele vyrábí dieslem v Palmeiře pro turisty a 40tis obyvatel.
  • na ostrově brutálně expandují číňani.... je tu i prodejna BYD elektro aut a stojany. Ty ale napájí z dieselagregátu :-D
  • na ostrově je 22 hotelových komplexů. Žádný nesmí mít víc než 3 patra (dbá se na to).
  • Kapverdy jsou ostrovy věčného léta... ovšem teplota jde málokdy přes 31st, rozdíl den a noc max 4st.
  • Auto se nevyplatí - drahé náhradní díly. Na ostrově je 30km silnic. Není ani moc potřeba.
Kapverďani jsou potomci bilých pirátů a černých otrokyň. Rádi hrají fotbal a rybaří. Jinak celkem lenoši. Aspoň na Salu. Práci za ně dohání Senegalci (velmi početná komunita) a Číňani (mafie večerek, ovládají celou hlavní ulici). Na druhou stranu, v neděli makali jen Senegalci a Čínani...

A víc psát nemusí. Opět jsem vše dával na instagram, takže reportáž híer a možná pár doplňujících poznámek 🎯 :-)

O cenách 🤑💰 jsem udělal vlastní článek - Ceny na Kapverdách.

INSTAREPORTÁŽ
den č.1️⃣ - Pozitivní ohlas na moje reporty je prostě závazek, tak jdeme na to :) Dostanete, co jste chtěli!

Vstávačka ⏲️ 3:35 na budíku a za 30min už mažu na Prahu. Silnice suchá, cesta rychlá. Za 45min parkuji u O v Chabrech a 🚕 boltíme na T2 Havláku.

Jak nůž máslem procházíme security, sedáme a snídáme lahodu na tři. R.U.M. (Skoro jak od Čapka). Přesně na čas nastupuje do A220, do ucha dávám podcast a 🛫 probouzím se 10min do přistání v ZRH. Let sklidný, SWISS nudný, ale za ty prachy……

Chobotem do letiště, vlakem 🚈 na mezinárodní terminál E a hodně chudý salonek Aspire (malý, malý výběr), ale pár gin&tonic 🍹 a campari&orange se tam našlo. Jídlo, wifi a zásuvka taky byla, takže ok.
Chvála MS365 a asi hodinku jsem popracoval na tabletu, snad naposled.

Nastupujeme do letadla Edelweiss, koupácké divize SWISSu. Odlet o 30min později odpouštím. Sedím sám na trojce u exitu. Víc místa ani nejde. Hospitality Edelu na 1️⃣⭐️, každou hodinu soft nápoje zdarma, jídlo, slaný snack…. Platí se jen alkohol. Člověk už si odvykl.

Parťákem cesty HBO 📺 a CB Strike.

Cesta ubíhala na pohodu, krásně jasno nad Gibraltarem. Nad Lanzarote zataženo a fotky žádné.

Až sem napsáno při přeletu přes oblíbené Kanáry….

A ano. Chceš-li boha rozesmát, řekni mu své plány.

Takže - písečná bouře na Salu a divert na Tenerife. Po 6h tak místo na Salu sedáme tankovat na TFS…… a pak, jeden pokus přistát a nebo Las Palmas 🌴. Zajímavé, že Smartwings ve stejnou dobu do toho šly natvrdo a přistály…. TUI zas rovnou rozdali pokoje a počkali jeden den. Každý má jiný vztah k bezpečí.

Po 8:15h v letadle přistáváme. Péče Edelweis skvělá…… na hranicích my 30min ti za náma tak 4h. Víza hrozně trvají, zařiďte si je předem!!!!!

Večer večeře tuňák🐟 a 2 piva 🍺 Strela.
Pod okny škola bubnů.
Je tu živo.

den č.2️⃣ - první ráno v Santa Maria.

Dospáváme včerejší manko a pak jdeme na prohlídku. Krámky krámky a krámky s krámy. Občas kavárna a nebo nápojka. Místní nás varují před těmi čínskými… ty mají na všem cenovky v EUR, ale jsou až 2x dražší než ty místní, kreolské, trochu punkové.

Poznáváme okolí a především na mole se dá být celý den. Pořád se něco děje - ryby 🐟, rejnok (většího jsem nikdy neviděl - máte ho na fotce… jen délka je tutově cca 2m), lodě 🛥️🚤⛵️⚓️, rybáři 🎣… prostě šrumec.

Den využíváme k zařizování - pošta 🏤, místní simka📱 a výlety na další dny. Máme.

Pak hodinka relaxu na pláži, na mě studené 🥶. Zítra jdeme na to, výlet na celý den.

den č.3️⃣ - začínáme snídaní velmi brzo, už po sedmé… Čokoládový croisant se mi podepsal na bílé tričko a tak se převlékám. Dnes celodenní výlet s místním domorodcem, slovákem Milanem. Vyjíždíme Hiluxem a dnes užijeme všechny jeho offroad vlastnosti.

Přes kite beach 🏄‍♂️🌊🏄‍♀️ a další místa se suneme k největšímu a jedinému přistavu na Salu - Pailmeira. Zde máme ochutnávku rumů 🥃 a likérů. Pak jeseme projížďku pouští, fata moraga, slumy Esparagosu (dominantou hlavního města je satelit Nato 😂) a oběd. Dáváme si rybu (název teprve zjistím) a chobotnici na předkrm.

Další zastávkou je Shark bay. Mělčiny s líhní žraloka 🦈🍋 citrónového do velikosti cca 1m. Krásně vám plavou pod nohama…. Zlatým hřebem je koupel v solném jezeru (slanost alá mrtvé moře) v kráteru sopky (slaná voda sem prosakuje). Těží se zde sůl 🧂a EURa od turistů.

Zpět v Santa Marii jsme asi v 18h. Kupuji colu a doplňuji pitný režim. Malá obchůzka po obchodech a večeře mezi domorodci. Luxusní ryba 🐟 (Pyskoun skvrnitý) za 25% obědové ceny…. A jako bonus, cestou zpět, místní utkání v malém fotbale.

den č.4️⃣ - zmizel opar a maličko se ochladilo. Večer jsem oblékl i mikinu. Dnes byl místní program.

Ráno snídaně na mole s lahodnou cafe touba. Senegalská káva, kterou mají jen místní gastarbajtři. Jinde není.

Plán 2 - babtistická mše ala Whoou Golberg…. Realita - turistická atrakce zaplevelaná balíky slámy od Blue Style. Ani jsme nešli dovnitř. 90% jen turisti.

🎯 Aktivita delegátů dokurvila pěknou atmosféru malého kostelíka a z těch pár věřících udělala akvarijní rybičky v obchoďáku. Škoda.

Plán 3 - pohřebiště mušlí. Hromady mušlového odpadu. Vylovené mušle rozmlátí, vyberou maso a nahází na hromadu. Cizinci to přehrabují a hledají zapomenuté poklady. Našli jsme 0. Ale hezká procházka.

Plán 4 - oběd v senegalské restauraci. Pomáhal překladač. Pivo jsme si donesli vlastni a na výběr bylo jedno jídlo. - stejně jsme si ho dali - kořeněná rýže, vařená zelenina a ryba. Trošku mě to rozhodilo pajšl, tak jsem musel do místního rumu - grogue (grog)

Plán 5 - pláž, je bar nám zabrali dánové, sledující MS v házené…..

Plán 6 - opět večeře ve Fogo - sami mezi místními - a pak dezert hned vedle. Lahodný kranas a pak kozí sýr s papájovou marmeládou. Jo!

Plán 7 - dobře se vyspat na zítřejší rybolov. 🎣🐟

den č.5️⃣ - Ráno vstáváme pro jistotu 6:30 - ať jsme ready. Před náma rybářská výprava. Bereme batohy s vodou, dlouhé rukávy, krém a jde se snídat na molo. Molo je srdce Santa Marie.

K snídani pořádná touba a donesené sladkosti. Na palubu jdeme s dvěma skopčáky milující rybolov. Oba jsou tu poněkolikáté a na 3 týdny. Samá historka, kde co chytly. Já svoji chorvatskou čudlu ani nezmiňoval.

Přesně v 8 nalodění a s kapitánem a pomocníkem jedeme.

Po 10min začíná trolling. Táhneme 6 návnad a cílíme na kranase. Pro začínající rybáře celkem pohodlné. Nic se neděje, ryby to nezajímá. Pro německé kolegy je to málo a chtějí jigging - chytat na udici. Po 2h jedeme blíže ke břehu…. Makačka - šíleně to houpe. Baví mě to asi hodinu. Ryby neberou. Jediný kdo bral je agentura. Eura. Kolegy žaludek stávkoval, já v pohodě. Lehce vyléčen z rybaření vyskakuji na molo přesně v poledne. Asi mi chyběl úlovek.

Kolega odpočívá, já dávám v malém bistru rybu a rýži (nic jiného jsem tu 5 dní nejedl), kupuji tašku a nějaké dárky (především pochutiny).

V 16 jdeme na fotbal. Hraji Kapverdy. Vyhrávají penaltou, ale všude klid. Slaví jen cizinci. Euforie projede ulicemi, když Senegal dá gól na 1:0. Pak prohrají….. no nic.

Večeříme ve Fogo (tuňák pruhovaný) + na závěr zkoušíme streetfood. Paráda.

den č.6️⃣ - každá cesta musí skončit, aby mohla začít jiná. Ráno snídaně, balení a letiště. Pohodový let přes Boavistu a jsme v Zurichu v kapslovém hotelu. Report končí, zítra snídaně a domů!

🎯 Cesta domů byla na pohodu. Let svižný, letiště krásné, Zurich drahý. Nakoupeno hodně čokolády a sýrů. Musím říci, že SWISS + Edelweiss bude moje oblíbená kombinace, jen se nesmí v ZRH spát. To pak dovolenou děsně prodraží.

🎯 Pokud nevíte co domů, narvěte si tašku kokosovým likérem. VY-ni-KA-jí-CÍ!