Vybraný příspěvek

A kolikrát jste protli nejdelší pěší trasu světa vy?

středa 27. prosince 2017

Den a noc v domově afrických slonů, v Chobe v Botswaně

Probouzíme se v Botswanském městečku Kasane, které leží na soutoku řek Chobe a Zambezi. Tím, že obě řeky jsou "hraniční", je město v růžku 4 států a to Botswany, Namibie, Zambie a Zimbabwe.

Zamluvit si safari byl pro nás trošku oříšek. Pořádně jsme nevěděli, jak to vlastně chodí, kdy můžeme vidět kolik zvířat a jakých. Člověk se nechtěl trápit dlouho a nevidět nic nebo naopak vjet do parku, netrápit se a taky nic nevidět. Cenově je safari celkem ranec, celý den cca 100-150USD, s přespáním 200-300USD podle skupiny a programu. Poptávám po internetu asi 3-4 agentury a nakonec se dle referencí na Tripadvisoru rozhoduji pro Lucky Adventure Safaris (http://www.luckyadventuresafaris.com/) . Reagují rychle a od Mpho Mokgowe (dcery majitele) mám odpověď vždy tentýž den. Skupinka jsme sami dva, cena je 600USD celkem.... jediné, čeho jsem se lekl je 100% platba předem a to zasláním veškerých údajů o kartě. To jsem ze strachu odmítl a platil převodem na účet. Byly v pohodě. Vše klapalo.

Jak bylo odsouhlaseno den předem, přijíždí náš řidič BJ přesně na devátou v Toyotě Landcruiser 4x4 se "safari výbavou". Nasedáme na korbu a klidným tempem vyrážíme do Chobe National Parku, platíme vstupní poplatek a jsme tam. První překvapení (pro mě) bylo, že nesmíme kromě campingu a picnicu vystoupit z auta a už vůbec nic sebrat. Vše musí být přírodní biotop bez zásahu člověka. Musím tak oželet všudepřítomné krásné růžky, peříčka a kostičky. Ale je to pro dobrou věc. Druhé překvapení je, že zvířata se nebojí člověka. Neberou ho jako predátora a tak se k většině zvířat dá dostat na 5-10m a oni neutíkají. Třetí napůl překvapení a na půl fakt je, že zvířata migrují v rámci parku Chobe, který má nějakých 40km na šířku a 200km a na délku a to se fakt nedá stihnout za 2 dny.... my jedeme podél řeky - největší napojiště pro zvířata - a tak je velká šance je vidět. Ale jsme tam v začínající době dešťů, kdy napršely suché poldery v centru rezervace a tak řada zvířat se stahuje do vnitrozemí. Chobe National Park je největší africký park pro slony (100-150tis) nejen v Botswaně, ale v celé Africe.
První zvířata, která vidíme, je ptactvo (i dravé), plazy (ještěrky, že je ani neznám)... a pak už to začalo. Antilopy Impala jsou všude. Hodit kámen do keře, musíte nějakou trefit. V bahně se bahní pár buvolů a z dálky jsme viděli i hrocha. Až do oběda, žádné velké zvíře. Pesimistická polovina z nás v tom vidí už předem výsledek celého safari. Na picnic place si dáváme studený oběd, připravený naším řidičem. Chutné a rychlé. Jediné co je otravné jsou všudepřítomné opice, které se opravdu neboji.... no jsou tu doma, takže to chápu. Picnic place je super zařízen, je tu i toaleta a tekoucí voda. Nutno podotknout, že je kruté vedro a jsem rád, za dlouhý rukáv. Spotřebu tekutin mám skoro litr na hodinu. Lednice na korbě auta se zdá bezedná :) Ihned po výjezdu se na nás usmálo štěstí. Asi 60-ti hlavé stádo slonů vyrazilo pít a my byli u toho. Zůstáváme a pozorujeme asi  hodinu. Teplý den přilákal zvěř k řece a tak slony se to začalo jen hemžit, žirafy a buvoly rovněž. Jsme spokojení. Až do západu slunce pozorujeme a fotíme a vlastně ani nepočítáme. Hrubý odhad může být 300 slonů a 50 žiraf. Ke konci večera nacházíme stopy lva i leoparda... míří k řece za svojí potravou... ale prozatím bohužel.
Kolem 19h přijížídíme do místa asi 35km od Kasane uprostřed parku. Místo má označení "Camping Boga 5" a už tam pro nás stojí stan s polní sprchou a toaletou, polní kuchyně k kuchařem a letní sezení. Topíme, sedíme, osvěžujeme se a k večeři si dáváme jihoafrické víno a t-bone steak... asi největším v mém životě. U stanu rozděláváme oheň a kolem dokola kempingu dáváme papírové pytlíky se svíčkou (ve 3 ráno už zhasly :-)) Spát jdeme po 22h... posloucháme zvuky buše (lvy především).
Ráno vstáváme v 5:20 a v 5:30 vyjíždíme na raní prohlídku zvěře... největším úlovkem (slony a žirafy už nepočítáme) je hroch asi 100m od vody a šakaly.. těch je opravdu hodně. A taky mrtvý slon.... Lev a Leopard nám zůstávají zkryti. Po příjezdu balíme - snídáme - balíme. Během balení nastal jeden z mých nejsilnějších zážitků, kde 20m od našeho stanu si to nerušeně kráčí stádečko slonů... asi tak 15-20ks a vůbec jim nevadíme. Člověk tak ví, že jsme opravdu uprostřed rezervace, ničím nerušení ani nechráněni od zvířat, domácích pánů. Škoda, že člověk nemá více času, uměl bych si představit být tu na více dní.
Zabaleno vše a tak se vydáváme na těch téměř 40km zpět do města. Trvá nám to celkem téměř 2h... po cestě zpět ještě zastavujeme u prodejců suvenýrů (ale asi ne u těch nejlepších) a já si kupuji masku z teaku. Držím tradici, že každý z afrických cest bude reprezentována jednou dřevěnou maskou na zdi. Tato bude třetí. Po 11h jsme na hotelu a jsme domluveni, že ještě v 15h pojedeme na projížďku lodí - podívat se na zvířata... jdeme tedy do blízkého supermarketu Shoprite, což je největší síť supermarketů na jihu Afriky. Kupuji především džusy, kávu, čaj.. prostě vše made in "cokoliv na jihu Afriky"... s plnou taškou jdeme dát oběd, odpočinek a nabíjet kamery a foťáky na odpolední jízdu po řece.

V 15h nás vyzvedává zase "naše auto" a "náš řidič" a míříme k blízkému přístavu. Nasedáme do rychločlunku pro asi 12lidí, kromě nás dvou ještě dvě rodinky s dětmi a vyjíždíme. Po zaplacení poplatku na vjezd do parku míříme ihned ke stádečku slonů.... ale tento večer patří především krokodýlům (žádní akvarijní minikousky) a hlavně hrochům. Dnes nelze počítat je. Opravdu hodně se jich pase na louce hned u vody a ve vodě jich je rovněž nepočítaně.

Plní se nám tak další sen, užít si hrochů... opravdu krásná zvířata. Specialitou výletu rovněž je, že se pohybujeme na hranici Namibie a někdy i za ... na vodě můžeme, ale dotknout se břehu nikoliv. Při západu slunce se 2x dostáváme do prekérní situace, kdy nejde nahodit motor.... řadě z nás běží myšlenkama, jak by to bylo kdyby se poměrně vratká loď bez rychlosti převrátila.......... ale vše dobře dopadlo, před 19h jsme na břehu a jedeme zpět do hotelu. Dáváme si naši poslední večeři v Botswaně, pivo z Namibie a jdeme lehce balit.

zážitků se zvěří máme až až. Sami jsme překvapeni, kolik jsme toho viděli!

Sumář

Viděli jsme:

• Slony
  • Hrochy
  • Krokodýli
  • Buvoly
  • Žirafy
  • Antilopy (Kudu, Impala...)
  • Mořské orly
  • Paviány (do 12/2022 jsem zde neúmyslně špatně měl uvedeny Gibony)
  • Šakaly
  • a další plazy a ptactvo nepočítaně