Vánoce a vůbec celý korona2020 je rájem pro všechny onlajnisty, eshopery atd. Bojuje se o zákazníka tvrdě a funguje to. Většina dopravní služeb je už teď (13dní do vánoc) v záklonu. Třeba takový Datart (velmi příjemné překvapení, když už s náma začala Alza vydrbávat. Třeba včera jsem jim narval do chřtánu 100k a dvojku za platbu :-( ) přestal skoro rozvážet a zboží jen rezervuje na prodejně..... Kdo je lepší a kdo horší jsem ani tak mluvit nechtěl, jedu si po svém, chci ať je rok co nejdříve zamnou a dárky kupuji letos docela s předstihem.
Mám ale pocit, že řadu onlajnistů totálně pohltil marketingový mamon a některé nástroje využívají bez rozmyslu až tupě a u druhých způsobují naštvání (emoce, která k vánocům nepatří a v předvánočním období moc radosti nepřinese) a nebo směšně.
- Prozrazení kouzla vánoc. WTF! Vždyť přeci když děti věří ježíška, proč jim to brát? A proč by to zrovna měla udělat reklama eshopu? Tudíž výkřiky "všechny dárky nakupujte na A..." nebo "Dárky jedině u mě" zbytečně kazí překvapení pro děti. A nejde se toho zbavit. Targeting vás najde všude!
- Reklama na to, co jsem již nakoupil + vysoká pravděpodobnost vyzrazení Zrovna včera, vlítnu do obchodu pro drobnost k výročí. Od té doby jsem bombardován reklamou eshopu všude - web, messenger, na mobilu, v emailu... Proč??? Mám již nakoupeno. Jednak je to otravné, druhak zbytečné a za třetí, stojí to i nějakou kačku, která se přeneseně dostane do každého nákupu. Tam, kde jedno zařízení využívá více členů rodiny dojde zcela určitě k prozrazení dárku. To eshopista chce?
- Dementní cílení. Pokud mě kontextově někdo ošacuje, že si chci koupit bundu na outdoor sport za 14k, je debil. Nekoupím a navíc ani moje chování na webu tomu nenasvědčuje. Omyl, vyhozené prachy, zbytečně otravující bez šance na úspěch.
- Hodnocení produktu. ???? hodnocení vánočního dárku? Jak mam říci dnes, na začátku prosince, že se kabelka líbí, parfém voní a knížka zajímá? To přeci budu vědět až na konci měsíce. Teď mohu hodnotit, zda jsem spokojen s dopravou a nebo s přehledností webu. Proč ale zajímá třeba můj oblíbený obchod s knihami, kde jsem nakoupil každý měsíc, zda maj přehledný web, když na něj rok nešáhli? Když nakupuji s loginem, znají přece moc dobře, kdo je jejich zákazník a mohou modifikovat své formuláře. Stejně tak, se mohou doptat, zda je nákup jako "dárek" a odeslat dotazník třeba později. Tak nějak bych si proklientský přístup představoval....
- Otravné doplňkové služby..... cinkají na strunu stresu zákazníka a přihazují do košíku nové a nové věci, doplňkové služby, které člověk až nechce. Kdyby to fungovalo v offline světě (prostě v Tescu v případě nepozornosti mi obsluha něco přihodí do košíku a já to zjistím až u pokladny), naštvávalo by to. Stejně tak jako nápisy "risknu to, že se mi mobil rozbije" / "risknu to, že nebudu mít čím volat" nejsou fér. V autoservisu taky nepíšou "risknu to, že se zadře motor" nebo v lékárně "risku to, že onemocním a nechci vitamíny". Pro mě je to lehce za hranou a nebaví mě to. Kazí mi to nákup, protože musím být pořád ve střehu, kdo mě chce obrat. Služby, které požaduji si umím najit a přidat do košíku sám. Na doplňkový prodej na prodejně (level otravnosti 11 z 10) už taky nervy nemám a jejich argumentace jasně ukazuje, jak je ochrana spotřebitele nedokonalá a jak vysoké % reklamací asi bude.... jinak by to přece lidi nekupovali ;-) A to nemluvím o tom, co si kdo dokáže přihodit za dopravu a její pojištění.... přitom riziko přepravy má jít jasně za eshopem (a projevit se samozřejmě v ceně). Osobně se domnívám, že v oblasti dopravy jsou NěcoBoxy atd. jasný killer nevrlých a často umolousaných kurýrů....
Takže takže, snad se někdo v online oddělení probudí a řekne si, že když se bude zákazník cítit dobře, nebude třeba tolik citlivý na tu nejnižší cenu......
(pokud mě něco napadne, s dovolením doplním :)
Žádné komentáře:
Okomentovat