Vybraný příspěvek

A kolikrát jste protli nejdelší pěší trasu světa vy?

středa 9. prosince 2020

Vánoční nešvary eshopů 2020

Vánoce a vůbec celý korona2020 je rájem pro všechny onlajnisty, eshopery atd. Bojuje se o zákazníka tvrdě a funguje to. Většina dopravní služeb je už teď (13dní do vánoc) v záklonu. Třeba takový Datart (velmi příjemné překvapení, když už s náma začala Alza vydrbávat. Třeba včera jsem jim narval do chřtánu 100k a dvojku za platbu :-( ) přestal skoro rozvážet a zboží jen rezervuje na prodejně..... Kdo je lepší a kdo horší jsem ani tak mluvit nechtěl, jedu si po svém, chci ať je rok co nejdříve zamnou a dárky kupuji letos docela s předstihem

Mám ale pocit, že řadu onlajnistů totálně pohltil marketingový mamon a některé nástroje využívají bez rozmyslu až tupě a u druhých způsobují naštvání (emoce, která k vánocům nepatří a v předvánočním období moc radosti nepřinese) a nebo směšně.

  1. Prozrazení kouzla vánoc. WTF! Vždyť přeci když děti věří ježíška, proč jim to brát? A proč by to zrovna měla udělat reklama eshopu? Tudíž výkřiky "všechny dárky nakupujte na A..." nebo "Dárky jedině u mě" zbytečně kazí překvapení pro děti. A nejde se toho zbavit. Targeting vás najde všude!
  2. Reklama na to, co jsem již nakoupil + vysoká pravděpodobnost vyzrazení Zrovna včera, vlítnu do obchodu pro drobnost k výročí. Od té doby jsem bombardován reklamou eshopu všude - web, messenger, na mobilu, v emailu... Proč??? Mám již nakoupeno. Jednak je to otravné, druhak zbytečné a za třetí, stojí to i nějakou kačku, která se přeneseně dostane do každého nákupu. Tam, kde jedno zařízení využívá více členů rodiny dojde zcela určitě k prozrazení dárku. To eshopista chce?
  3. Dementní cílení. Pokud mě kontextově někdo ošacuje, že si chci koupit bundu na outdoor sport za 14k, je debil. Nekoupím a navíc ani moje chování na webu tomu nenasvědčuje. Omyl, vyhozené prachy, zbytečně otravující bez šance na úspěch. 
  4. Hodnocení produktu. ???? hodnocení vánočního dárku? Jak mam říci dnes, na začátku prosince, že se kabelka líbí, parfém voní a knížka zajímá? To přeci budu vědět až na konci měsíce. Teď mohu hodnotit, zda jsem spokojen s dopravou a nebo s přehledností webu. Proč ale zajímá třeba můj oblíbený obchod s knihami, kde jsem nakoupil každý měsíc, zda maj přehledný web, když na něj rok nešáhli? Když nakupuji s loginem, znají přece moc dobře, kdo je jejich zákazník a mohou modifikovat své formuláře. Stejně tak, se mohou doptat, zda je nákup jako "dárek" a odeslat dotazník třeba později. Tak nějak bych si proklientský přístup představoval....
  5. Otravné doplňkové služby..... cinkají na strunu stresu zákazníka a přihazují do košíku nové a nové věci, doplňkové služby, které člověk až nechce. Kdyby to fungovalo v offline světě (prostě v Tescu v případě nepozornosti mi obsluha něco přihodí do košíku a já to zjistím až u pokladny), naštvávalo by to. Stejně tak jako nápisy "risknu to, že se mi mobil rozbije" / "risknu to, že nebudu mít čím volat" nejsou fér. V autoservisu taky nepíšou "risknu to, že se zadře motor" nebo v lékárně "risku to, že onemocním a nechci vitamíny". Pro mě je to lehce za hranou a nebaví mě to. Kazí mi to nákup, protože musím být pořád ve střehu, kdo mě chce obrat. Služby, které požaduji si umím najit a přidat do košíku sám. Na doplňkový prodej na prodejně (level otravnosti 11 z 10) už taky nervy nemám a jejich argumentace jasně ukazuje, jak je ochrana spotřebitele nedokonalá a jak vysoké % reklamací asi bude.... jinak by to přece lidi nekupovali ;-) A to nemluvím o tom, co si kdo dokáže přihodit za dopravu a její pojištění.... přitom riziko přepravy má jít jasně za eshopem (a projevit se samozřejmě v ceně). Osobně se domnívám, že v oblasti dopravy jsou NěcoBoxy atd. jasný killer nevrlých a často umolousaných kurýrů....

Takže takže, snad se někdo v online oddělení probudí a řekne si, že když se bude zákazník cítit dobře, nebude třeba tolik citlivý na tu nejnižší cenu......

(pokud mě něco napadne, s dovolením doplním :)

Žádné komentáře: