Vybraný příspěvek

A kolikrát jste protli nejdelší pěší trasu světa vy?

pátek 19. března 2021

Restaurace v době kovidové aneb máte okýnko? A mohl bych ho vidět?

Doba pro restauratéry je zlá. Všechno je jinak a naděje na brzké otevření je málo. To malé světýlko na konci tunelu.... to je lokomotiva. Že se řada hostinských na to vykašlala, chápu. Že někteří jednou na černo... snažím se pochopit. Že ale někteří netransformují svůj biz na nové podmínky trhu a nechávají si ujet vlak budoucnosti, to fakt nechápu. Nelze čekat, je potřeba jednat! A mé postřehy nejsou z Prahy, ale z okresního města.... z obyčejných restaurací a kaváren, nikoliv fine dining bister podvodných kuchařů, co předbíhají s očkováním a pak v TV kážou o morálce a čecháčkovství.


V rámci své "polokonzultační" praxe se snažím lehce otevřít oči svým kamarádům hostinským. Řada z nich již začala sama inovovat, pořád však je řada jednoduchých krků, které nedělají a nevím nevím proč.

Co mě udivuje?
  • NE online - k neuvěření. Místo jednoduché transformace na objednávkový systém (s minimem nákladů) restrauce přijímají objednávky pouze po telefonu. Blokují si tak kapacitu personální a ještě dělají chyby. Z mé zkušenosti je chybovost tak 20%.... velikosti porcí, ingredience atd. Zásadní chyba. Jídlo na vyzvednutí tu s námi bude již napořád! Kdo mě poslechl a přešel na online objednávky, nelituje.
  • NE aktualizace webu - web není zeď. Dá se sním hýbat. Pořád platí, že některé restaurace svůj web celý rok nekatualizovali. Není tam nic o okénku, nabídce atd. Proč? Přitom na sociální stíě to sypou denně. Jenže ne každý si dává do sledování všechny restaurace, aby každé ráno byl zahlcen 20 menu nabídkami. Já třeba pořád hledám jídelní lístky na webu......
  • NE karta nebo mobilní platba - v první vlně epidemie, kdy tempo nárůstu bylo 5-20 lidí denně se všichni tak báli, že se platilo kartou. Při nárůstu 15K denně (a ano, vyplém EET) je karta fuj a každý chce jen cash. Nejvtipnější co jsem viděl je, že karta žere data a tak je potřeba šetřit..... Takže moderním trendem je nosit u sebe méně peněz, proto hostinský založí politku na tom, že motivuje lidi nosit jich víc. Kdo vyhraje? Ano, zákazník. Nebude nosit víc a bude chodit tam, kde i kafe může pípnout kartou nebo hodinkama.
  • Příšerné obaly - po roce již měli restaurace pochopit, že jídlo chci domů dostat aspoň trošku teplé a hlavně nemít vycintanou omáčku v tašce a umazané všechny obaly. Hrůza. X jídel si už nedávám, protože nechci mít celý oběd zasviněn. Prostě svíčková je asi potřeba zabalit jinak než nudle s kuřecím nebo burger. Řešení to má, proč hospodský váhají netuším. Vy jim to neříkáte?
  • Předražené obaly - obal by měl být součástí ceny jídla. Protože jak jinak jídlo domů dostanu, pokud hygienicky razím pravidlo, žádná donesený obal do kuchyně? Lid není blb, umí si najít cenu obalu a kolikrát platit 20-25Kč za obal či krabici na pizzu jednoznačně motivuje najít si jinou restauraci. Mě to lehce uráží, když za rodiný oběd zaplatím za obaly víc než 20-25% hodnoty oběda. Samozřejmě tito vykuci se cenou obalu nechlubí a napálí to nakonec. Vážení, není to fér!
  • Slabý rozvoz - Rozvoz neznamená jen DámeJídlo/Wolt/Bolt/Uber nebo jiná rozvážková žoldácká služba. Dnešní doba si říká o vlastní (klidně outsourcované) řešení. Vlastní myšleno tím, že má vliv na jeho kvalitu a úroveň. Světe div se, řada lidí chce obědvat kolem poledne a večeřet večer. Rozvážkové služby jsou zahlceny, i slíbené dodávky 60-75min nejsou dodrženy. Restaurace přichází o zákazníky, málo kdo chce 1,5h čekat.
  • Cenová politika / Happy Hour - ani v období slabšího zájmu si restaurace nehrajou s cenama, akcema. Přitom by si krásně mohly rozložit večerní nebo obědovou zátěž. Maximem co jsem viděl je Pizza 1+1 a neustále prskající majitel, že si socky chodí pro pizzu zdarma ..... no tak to dělat nemusí a ne se divit, že to lidi využívají. Řada restaurací ani nemotivuje zákazníky kontaktovat je napřímo a vyhnout se provizi.....

Čemu tleskám?
  • Víkendové nabídky na rodinný oběd - ano, o víkendu se chtějí najíst především rodiny. Je potřeba myslet ale i na děti, ty uvítají třeba písmenkovou polévku nebo těstovinové mimoně místo nudlí. Netřeba jíst stále smažené! Je kovid baby, co vitamíny C+D, mořské ryby a hodně zeleniny?
  • Snídaňové boxy. Zkoušel jsem a rodina měla radost. Příjemné zpestření, doplněné o kytičku udělá partnerce/partnerovi radost.
  • Vakuovaná/zavařená jídla. V rámci jedné objednávky zajistím jídlo na víc dní. Navíc, ne každý potřebuje sníst celou porci.... třeba náš mladej má španěláka na dvakrát až třikrát. V jedné restauraci jsem se do jejich domácí paštiky doslova zamiloval.
  • Myslíme ekologicky ne vždy jen na sebe. Je hezké vydělávat na obalech, ale proč nemyslet třeba trošku i ekologicky, na přírodu? Navíc, současná doba rozvozová a eshopová je odpadová bomba. Třeba u nás nestíhají ani velkokapacitní kontejnery na tříděný odpad..... REkrabička je tak jasný řešení.
  • Podpora malopodnikatelů, craftových pivovarů, malých vinařství. Z řady restaurací či kaváren je obchod, kde podporují své dodavatele..... ale přidal bych. Dělal bych větší kombinace, větší sety. Společně se to lépe táhne.
  • Podpora první linie. Lékařský personál, hasiči i záchranka si to fakt zaslouží. Dát jim slevu, přivézt jim jídlo, proč ne! Třeba taková Klaudiánova nemocnice (velikost krajská) má skoro 2tis zaměstnanců..... to je třeba 1.200 rodin. To už nějaká síla je.



Samozřejmě řada restaurací rozváží do firem, stará se o své partnery. Ano, správně. Ale to nepovažuji za nový nápad nebo transformaci bizu vzhledem k novým podmínkám.....

Žádné komentáře: