Vybraný příspěvek

A kolikrát jste protli nejdelší pěší trasu světa vy?

pondělí 4. ledna 2021

Ohlédnutí - Letenky na Ukrajinu - poslední tečka za mým tématem

 Jedním z nejsilnější témat začátku tohoto blogu byl prakticky neustálý monitoring letenek na Ukrajinu. Jasně, byl jsem tam a měl jsem rád návštěvy z Čech. Když jsem začínal 2007 a 2008 se pohybovat na Ukrajině, přímý let s ČSA byl okolo 7-8tis, šílený (a dnes již neexistující) Aerosvit o maličko levněji. V dobách největšího rozmachu se ale dal sehnat business za 15k a to se pak krásně plnila zlatá kartička. No jo, jenže dneska už prakticky není ani žádné ČSA.....

První článek o levných letenkách jsem publikoval již v roce 2008. Samozřejmě dnes z toho již nic neplatí a řada společností na trase (a ani jinak) již dávno neexistuje. V době mého příchodu na Ukrajinu již celý západ vesele křižovaly lowcosty, ale Ukrajina se legislativně parádně bránila. Zavedené společnosti tak parádně rejžovaly. My, obyčejní turisti, jsme v roce 2008 vyhlíželi lowcosty..... šuškalo se o WizzAiru, který pak nakonec opravdu přišel. Bohužel ne z ČR..... (nakonec z ČR jo, ale až o nějakých 11 let později) V roce 2009 se levného letu dočkalo Německo, do Kyjeva začal létat GermanWings. (Ano, ani Germanwings dnes již neexistuje).

V roce 2011 se ČSA opravdu obula do Ukrajiny a kromě Kyjeva a Oděsy nabídla jako další destinace Charkov, Lvov a Doněck (v článku najdete i moje proroctví :-) ) A šlapali do toho dál. Zavedli dokonce 3x týdně noční let... Celkem tak letělo 10x týdně ČSA, 10x týdně Aerosvit... doba nějvětší česko-ukrajinské slávy. Na konci roku 2012 jsem publikoval další "legendární sumář", jak levně letět na Ukrajinu. V roce 2012 jsme všichni začali vyhlížet Ryanair. Rok 2012 byl rokem naděje pro plno věcí, důvodem bylo fotbalové EURO... pak to vše začalo lehce uvadat. Třeba jako spolupráce ČSA a Aerosvitu.

2013 jsem publikoval asi poslední ucelenější článek o levných cestách tam. V roce 2012 jsem se z Ukrajiny stáhl, zůstala moje srdcovka, ale v podstatě jsem tam již neměl co pohledávat. Na podzim 2013 jsem se tam objevil na dlouhou dobu naposledy.... pár dní po mém odjezdu Majdan a už to jelo. Nebylo tam co pohledávat, mířili do totální krize a lety se začali osekávat.

Radost pro cestovatele na Ukrajinu se začala vracet 2019, nově založená společnost SkyUP zahájila lety z Prahy a Pardubic do Kyjeva a z Prahy rovněž do Lvova a Charkova. Každá akce vyvolá reakci. A proto se ještě v 2019 objevil na planes.cz článek Zápas o atraktivní ukrajinský trh se stupňuje. Wizz Air i Ryanair plánují masovou expanzi. SkyUP navíc přidává v roce 2020 linku do Záporoží. (snad poprvé, co tam je přímý let z Prahy). Králem ukrajinského lowcost nebe je WizzAir, který na Ukrajinu vstoupil 2008 (jako já). Provozuje celem 77 letů do 15 zemí a má na Ukrajině pět báz. V roce 2020 začíná létat Wizz na Ukrajinu i z ČR, z Pardubic do Kyjeva a Lvova.

Pro rok 2021 získal SkyUP povolení pro Brno a Ostravu, takže i odtud se dá letět do Kyjeva. Ukrajina tak bude jednou z nejlépe obsloužených zemí leteckou dopravou z ČR, do do přímých letů. Evidentně v CŘ žijící ukrajinská diaspora již nechce se hrkat autobusy.... pro rozvoj obchodu a turismu na Ukrajině výborná zpráva.

Co tedy nejspíše zůstane?

ČSA: Kyjev + Oděsa

Ukraine International (MAU): Kyjev

SkyUP: Kyjev (Praha, Pardubice, Brno, Ostrava) Lvov (Pardubice, Praha) Charkov (Praha) Záporoží (Praha)

WizzAir: Kyjev (Pardubice), Lvov (Pardubice)

Rozvoji pardubického letiště velmi fandím, ale mám lehkou obavu, jak bude svět po koroně....

Tímto článkem dělám tečku za monitoringem letů na Ukrajinu. Když to tak vydrží, bude to super. Z Pardubického letiště jsem ještě neletěl a rád si to zkusím...... hned jak porazíme koronáče.

AKT1: SkyUP se tlačí i na linku Praha - Oděsa.


Žádné komentáře: