Neděle 12.2.
Probouzím se dotekem
koleček na dráhu dakarského letiště těsně před druhou hodinou místního času.
Tak jsem tu. Těšil jsem se a doufám, že všechno klapne. Odjíždíme busem do terminálu
a jsme jediný právě přistalý let. K mému překvapení zde není žádný chaos a vše
je slušně organizované. Imigrační, kde mi kontrolují i očkovací průkaz a za
20min máme i batoh. Měníme peníze za slušný kurz (600XOF za 1 USD)
Původně vybraný průvodce, Mamadou Dia dal přednost jinému, asi lépe placenému kšeftu a poslal tyhle dva. Původně chtěl jen jednoho, svého bratra Saloma, ale ten nemluví anglicky. Za to má auto a je dobrý řidič, o tom žádná. Daudou taky neumí anglicky (neumí dobře), ale neví to. Takže ten nám překládal. Ale překládal jen to co chtěl a uměl, takže téměř nic. Ale zase s ním bylo veselo. Byl to nějaký řidič dodávky s rybami, internetem nepolíbený, takže se hoodně divil prakticky všemu.
Se Salomem za volantem bílého, téměř nového, Renaulta (Fluence?) vyrážíme směr sever, Saint Lousi asi ve 3:00 místního času. Po usednutí do auta volá Mamadou, zda je vše OK a ať se nebojím dát všechny peníze, že garantuje kvalitu. Nedali jsme vše, ale dost a ukázalo se to jako chyba. První dojem z cest Senegalu je takový, že jedeme po 4 proudové dálnici absolutně perfektní kvality až za Dakar. Silnice je placená, takže téměř prázdná a vybudovali ji zde Francouzi (ostatně jako skoro vše zde). Překvapení je takové, že i cesta dál je bez děr a mimo Evropu jsem nikdy nikdy neviděl tak pěknou silnici. To kloubouček.
Hned za Dakarem nás staví první policejní hlídka a chce peníze. Aspoň nějaké. V autě sedí dva bílý a to znamená, peníze. Daudou to komentuje “senegalize people like money” a to sedí. Než dorážíme do Saint Louis (bývalého koloniálního hlavního města), staví nás celkem 5x.
Naší první zastávkou je ale rezervace Guembeul Natural Reserve. Mají mít otevřeno od 7:30, ale nedělní návštěva v 7:50 je vysoce překvapí. Musí vzbudit průvodce a musíme na něj čekat. Zatím si procházíme (v průvodci Brant je to nazvané muzeem) chýši, kde je lebr gazely a 4 tabule s obrázky zvířat….. Vše Francouzky a tak za 5min není o čem dále :) S průvodcem jdeme pěší hodinový okruh. Vypraví o fauně i floře, vidíme opice, divoká prasata, gazely, antilopy, želvy a hodně ptactva. Zajímavý a poučný start v Senegalu. Vstupné je 5000lístek s dokladem a 2500fee průvodci. Lehce před desátou odjíždíme do Saint Louis, vůbec první francouzské kolonie v Africe.
CFA frank (francouzsky: franc CFA, nebo jen hovorově franc v afrických zemích) je měna, kterou používá 12 bývalých francouzských afrických kolonií, ale také Guinea-Bissau (bývalá kolonie Portugalska) a Rovníková Guinea (bývalá španělská kolonie), které společně tvoří měnovou unii. Měna je pevně navázána na euro v poměru 100 CFA franků = 0,152449 euro. Stabilitu eura to příliš neovlivňuje, protože HDP všech 14 států dohromady je nižší než HDP Slovenska. https://cs.wikipedia.org/wiki/CFA_frankKdo nevymění ale nemusí panikařit a může rovnou vyměnit hned před terminálem. Kdo není taxík, je měnič (vekslák). Na parkingu měním ještě nějaké staré ghanské cidi co mě zbyly. Čekají na nás naši dva průvodci Salom a Daudou.
Původně vybraný průvodce, Mamadou Dia dal přednost jinému, asi lépe placenému kšeftu a poslal tyhle dva. Původně chtěl jen jednoho, svého bratra Saloma, ale ten nemluví anglicky. Za to má auto a je dobrý řidič, o tom žádná. Daudou taky neumí anglicky (neumí dobře), ale neví to. Takže ten nám překládal. Ale překládal jen to co chtěl a uměl, takže téměř nic. Ale zase s ním bylo veselo. Byl to nějaký řidič dodávky s rybami, internetem nepolíbený, takže se hoodně divil prakticky všemu.
Se Salomem za volantem bílého, téměř nového, Renaulta (Fluence?) vyrážíme směr sever, Saint Lousi asi ve 3:00 místního času. Po usednutí do auta volá Mamadou, zda je vše OK a ať se nebojím dát všechny peníze, že garantuje kvalitu. Nedali jsme vše, ale dost a ukázalo se to jako chyba. První dojem z cest Senegalu je takový, že jedeme po 4 proudové dálnici absolutně perfektní kvality až za Dakar. Silnice je placená, takže téměř prázdná a vybudovali ji zde Francouzi (ostatně jako skoro vše zde). Překvapení je takové, že i cesta dál je bez děr a mimo Evropu jsem nikdy nikdy neviděl tak pěknou silnici. To kloubouček.
Hned za Dakarem nás staví první policejní hlídka a chce peníze. Aspoň nějaké. V autě sedí dva bílý a to znamená, peníze. Daudou to komentuje “senegalize people like money” a to sedí. Než dorážíme do Saint Louis (bývalého koloniálního hlavního města), staví nás celkem 5x.
Naší první zastávkou je ale rezervace Guembeul Natural Reserve. Mají mít otevřeno od 7:30, ale nedělní návštěva v 7:50 je vysoce překvapí. Musí vzbudit průvodce a musíme na něj čekat. Zatím si procházíme (v průvodci Brant je to nazvané muzeem) chýši, kde je lebr gazely a 4 tabule s obrázky zvířat….. Vše Francouzky a tak za 5min není o čem dále :) S průvodcem jdeme pěší hodinový okruh. Vypraví o fauně i floře, vidíme opice, divoká prasata, gazely, antilopy, želvy a hodně ptactva. Zajímavý a poučný start v Senegalu. Vstupné je 5000lístek s dokladem a 2500fee průvodci. Lehce před desátou odjíždíme do Saint Louis, vůbec první francouzské kolonie v Africe.
Saint-Louis (známý také pod wolofským názvem Ndar) je město v Senegalu. Leží u ústí řeky Senegal více než 300 km severovýchodně od metropole Dakaru. Ve městě žije podle odhadů 170 000 obyvatel.Město založili Francouzi jako pevnost na říčním ostrově. V letech 1673 až 1895 bylo hlavním městem kolonie Senegal, v letech 1895 až 1902 hlavním městem celé Francouzské západní Afriky. V letech 1920 až 1958 fungovalo jako sídlo správy sousední Mauritánie, na jejímž území žádná větší města nebyla. V roce 1916 bylo Saint-Louis mezi čtyřmi senegalskými městy (dalšími byly Dakar, Gorée a Rufisque), jejichž obyvatelé jako první Afričané získali francouzské občanství a volební právo. Ve městě se zachovaly četné stavby koloniální architektury, díky níž bylo historické centrum Saint-Louis zařazeno mezi Světové dědictví.Město je střediskem obchodu s rybami, cukrem a burskými oříšky. Sídlí zde druhá nejstarší vysoká škola Senegalu Université Gaston-Berger. Každoročně se koná mezinárodní jazzový festival a festival mestické kultury. Jednotlivé části Saint-Louis propojuje železný Faidherbův most z roku 1897.
Zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Saint-Louis_(Senegal)
Nečekaně zastavujeme
před mostem a naši dva joudové někam telefonují. Zjišťujeme hned po přejezdu
mostu u hotelu De La Post (místu, kde dříve nocovali letečtí pošťáci).
Domlouvali nám “kalaš”, vozík tažený koníkem. S díky a přes protesty odmítáme a
houfem žebrajících dětí se přemisťujeme do hotelu Du Palais.
Pohodový hotýlek s
duchem kolonizace, příjemným personálem a super zevlárenskou
kavárno-restaurací. Objednával jsem ho přes Booking za 24.000/noc… nechtěli
garanci kartou, podle mě ji stejně nemají… stejně jako teplou vodu ve sprše.
Sice ve francouštině, ale komunikují přes Facebook.
Na nic nečekáme a
vyrážíme za první gurmánským zážitkem. Restauraci vybranou na triadvisoru
nenacházíme a tak jdeme podle citu. Končíme v restauraci LE REVEIL, chlubící se
specialitami saint louis a Ondru zaujal kuchař v čepičce. Testujeme i piva,
nejprve Gazelle (láhem skoro 0,7 - já zůstávám věrný celý pobyt) a pak já Flang
a Ondra Export33. Dávám si na doporučení kuchaře Curry de boeuf aux bananes
(trožku tužší hovězí v omáčce a rýže… mělo to být na banánech ale buď jsem je
necítil a nebo tam nebyly a nebo chyba v překladu) a jako předkrm Beignet de la
mer … těstíčko s krevetou. Snídani tak máme v poledne za sebou.
Brouzdáme super uličkama
Saint Louis a jdeme i přes most směr “moře”. Všude na řece míjíme pirogy -
rybářské nádherně malované lodě. Je jich tu několik set. Procházíme si
trh, které je o ničem, za to se tam nachází zajímavá jatka… fotit je o držku,
chtějí za to prachy… Zde bereme kalaše za 6000 místo původně nabízených
15000 a jedeme na Fish market, což byl jeden s top zážitků. Vozka nám dělal
osobního průvodce a vzal nás i tam, kam bysme ase třeba sami normálně nedostali
nebo neodvážili. Pak nás provezl po ostrově (je tu skoro všechno - nemocnice,
universita, radio i dokonce francouzský konzulát) a trošku i popovídal. Severní
cíp ostrova je téměř u hranic s Mauretánií a hranice je v řece Senegal. Ta mi
moc čistá nepřišla, ale co mě fascinuje je množství mušlí… a skoro žádný
kamínek. Jezdíme skoro dvě hodiny a mě zase vyhládlo. Jdeme proto na další
super místní jídlo krevetky ala Saint Louis s omáčkou a rýží. Vynikající.
Vařili nám v Fleuve a jedinou chybou bylo, že neměli pivo.
////TIP//// pokud máte
průvodce, ať vás fotí on… místní budou shovívavější
Po obědě asi v 16h jdeme
se projít po mostě přes řeku tentokráte na druhou stranu, kudy jsme přijeli (na
trh), udělat fotky a pak na pivo do Hotel de la Poste. Ondra moc chtěl… jediná
škoda že obchod se suvenýry připomínající dobu poštovní měl v neděli zavřeno…
ale zase jsme ušetřili :) Jdeme ještě jednou směr moře, ale stmívá se… už se mi
tam moc nelíbí :) v okénku kupujeme bagetu a jdeme k nám na hotel na večeři.
Tentokráte si dávám Poulet Yassa. Vše co je poulet je kuře a Yassa je cibulová
omáčka. Tentokráte se jedná o marinované smažené kuře a přílohou je rýže.
Den druhý: koloniální perla Saint-Louis na řece Senegal
Den třetí: Rybářská vesnice Kayar, jezero Retba a příjezd do Dakaru
Den čtvrtý: Ostrov Goree a zevling po Dakaru
Den pátý: Monument znovuzrození Afriky v Dakaru a domů
A kam dále pokračovat?
Den první: Přes Lisabon do DakaruDen druhý: koloniální perla Saint-Louis na řece Senegal
Den třetí: Rybářská vesnice Kayar, jezero Retba a příjezd do Dakaru
Den čtvrtý: Ostrov Goree a zevling po Dakaru
Den pátý: Monument znovuzrození Afriky v Dakaru a domů
Žádné komentáře:
Okomentovat