Vybraný příspěvek

A kolikrát jste protli nejdelší pěší trasu světa vy?

sobota 16. listopadu 2019

Ksamil - bílé pláže, křišťálové moře

Výhled na Korfu z restaurace Guvat
Sobota (den desátý)
Čeká nás 379km a asi 6h jízdy. Jedeme z nejsevernějšího albánského letoviska Velipoje do nejjižnějšího, do Ksamilu. Tam máme přes AirBnB rezervovaný pěkný apartmán (a dokonce jako první hosti přes AirBnB!). Nikam nespěcháme, po cestě se chci ještě zastavit u zajímavého města – Gjirokaster. Až do Drače (Durres) je na silnici hodně police, pak už je to o něco lepší. Vjíždíme za hory na pobřeží a užíváme si nádherné horské scenerie, včetně řek, chatiček atd. Jedeme hodně podobnou trasu jako minule, zavnímal jsem nový objezd města Fier – úspora minimálně 40-50min. V Telepoje si dáváme oběd, klasická pizzerka, ale měli to dobré. V Gjirokasteru potkáváme kolonu českých aut a jedeme s nima až do Sarrandy. Převýšení z Gjirokasteru do Sarrandy impozantní, z 200m n m. je nutné vystoupat asi do 550m n m. a pak klesnout do -3.

Ubytováváme se a jdeme na prohlídku pláže – nejblíže máme pláž Artur a pak pro základní potraviny a večeři. Všude po cestě nabízí ubytování, tudíž ubytko tu je.

Večeříme v restauraci Guvat s výhledem na Ksamil ostrovy a Korfu. Trefili jsme asi nejlepší restauraci v dobré cenové hladině.

Ksamil je jinde. Jí se tu výborně, krásné hotely, promenády, turisti… cítím, že jsme tu správně 😊

Neděle (den jedenáctý)
Pláže Ksamilu a tři ostrovy... v pohodě dojedete šlapadlem
Nejpopulárnější pláže jsou ty přímo naproti třem ostrovům. Dá se tam v pohodě dojet na lehátku či šlapadle (samozřejmě zkoušíme). Ta hlavní pláž – Tri Ostrovi – je plná (ano, přispali jsme si), takže vybíráme jinou, hned tu vedle. Celodenní koupačka s obědem u pláže a večeří v „naší“ pizzerii. Pizzerii hned vedle ubytování, kde vaří luxusní albánský speciality.

Pláž u restaurace Guvat - standardní kvalita Ksamilu

Pondělí (den dvanáctý)
Ráno jdeme na pláž Artur – ta nejblíže k domovině – a odpoledne jdeme na výlet na mušlí farmu - Mussel Tour. Perfektní zážitek (našli jsme na Tripadvisoru) a doporučuji každému, kdo má mušle rád, zajímá ho, jak vypadá mušlí farma a chce se prostě něco dozvědět. Navíc to byl výlet s lodí po jezeře a to se dětem moc líbilo. Vidíme Butrint… Objednával jsem to přes email. Pohodová domluva i rozumné ceny. Mají dopolední a odpolední termín, dopoledne je podle mě strašný vedro.....

Večeře a pivo zase v naší pizzerii  Pizza Malasi!.

Úterý (den třináctý)
Ráno se vracíme asi 30km zpět, kudy jsme přijeli. Naším cílem je Blue Eye nebo-li Syri i Kalter - pramen řeky vyvěrající z velké hloubky. Příjemné místo, ale kouknete a hotovo. Navíc dopoledne sem nesvítí sluníčko, takže ani fotky nic moc.... platí se pouze přejezd hráze a nebo se tam dá dojít od hlavní silnici (asi 2km). My dojeli až téměř tam... jsou tam suvenýry, je tam restaurace. Daleko zajímavější je, že jsme potkali sobotní partu Čechů v dodávkách.... jsme všude :-)

Cestou zpět se chci podívat do Sarandy, nakoupit a vybrat peníze z ATM. Smolik pacholík. absolutně se tam nedalo rozumně zaparkovat, tak dělám pár fotek a jedeme na jídlo i nakoupit k nám do Ksamilu a pak ještě koupačka na hlavní pláži.

Večeře, zase u nás, v Pizza Malasi!

Středa (den čtrnáctý)
Vstáváme a dnešním cílem je Národní park Butrint, který je od nás asi 15km.
Historické město Butrint se nachází na samém jihu Albánie při hranicích s Řeckem na jihovýchodním výběžku poloostrova Ksamili, který odděluje Kerkyrský průliv Jónského moře od Butrintského jezera a Vivarského kanálu. Vzhledem ke své strategické poloze ve Středozemním moři bylo město svědkem vojenských operací od Peloponéské války v 5. století př. n. l. až po napoleonské války v 19. století. Původně byl osídlen řeckým kmenem Achájů. Ve 4. století př. n. l. jej obsadili kolonisté z Kerkyry (Korfu) a stal se významným opevněným přístavem a obchodním centrem s vlastní akropolí. Poté jej ovládli Illyrové a v průběhu 2. makedonské války byl roku 167 př. n. l. dobyt Římany. I po vytvoření Byzantské říše zůstal v rukou Římanů a to až do tureckého vpádu v roce 1453. (Zdroj: Wikipedia)
Procházíme si tu park, stavby a dětem se to moc líbí. Naštěstí jdeme směrem tak, že hrad si necháváme nakonec a tak nemusíme jít po schodech dolů, ale jdeme opravdu pozvolně. Dětem se tu líbí a jsme tu fakt celé prodloužené dopoledne. Oběd si dáváme hned vedle, v restauraci hotelu Livia a tolik mušlí na talíři jsme snad nikdy neměl. Zpět si vybíráme odlehlou pláž Ohana beach, kde mají i místo a tak na závěr kempujeme tam.... pak jedeme balit a večer do města. Do restaurace Guvat na největší Seafood Plate co mají, pro drobné odměny a naposledy zamávat třem ostrovům.