Vybraný příspěvek

A kolikrát jste protli nejdelší pěší trasu světa vy?

pátek 13. června 2008

Dolary, Bony a klid

Ještě před odjezdem mi bylo vyprávěno, že ukrajina je dolarový král a jedná se prakticky o paraelní měnu. Proč tomu však tak je, kdy měna je relativně stabilní a dolar klesá? Jaké jsou moje zkušenosti?

Jako první bych zmínil několikrát zmíněné, Cash is the King. Prostě hotovost. Na ruku. Nějaký kartičky jsou na nic. Sice je neochotně berou aspoň na benzínkách, ale většinou chtějí zaplatit předem, kdyby terminál náhodou nefungoval. Takže zbývá kartička na výběr v bankomatu - pokud náhodou nedojdou děngy - a na placení letenek, pokud zrovna ale už během posledního roku někdo platil a rychle fluktuující personál se to měl kde naučit. ČSA mě překvapily, tam to klaplo a ani nemrkly. Díky nim se můj e-sen o e-cestování n-e-rozplyne.

A pozor, karty berou jen MasterCard a VISA. Dolar je dolar, ale s American Expressem si fakt trhněte. To nechce OPRAVDU nikdo.

1./ Poprvé jsem dolary platil letenku. Mají cenu i v Hrivnách, ale prioritně nabízí dolary. V dolarech i vrací. Jediné co mě napadlo je to, že si tím Aerosvit vylepšuje devizovou bilanci... ale na co, palivo mají vlastní. Nechápu.

2./ V dolarech jsou udávány ceny ve většině online shopů.. i naše tiskárna Canon PIXMA byla v dolarech.. platil jsem v Hrivnách, jejich super kurz jsem nemohl odmítnout.

3./ Naše asistenka má plat v dolarech. Asi 20% v Hrivnách. Tím, že platí nájem jsem si na 100% jistej, že minimálně dalších 40-50% promění na hrivny.

4./ Nájem platíme v dolarech. Naposledy si prý majitel stěžoval, že tím že máme fix cenu v dolarech, přichází o X hriven. Tím jak dolar klesá. Proč chtěl dolary netuším.

Jediná výhoda, která mě napadla, je možnost mít dolary. Ukrajinci v ních vidí pojistku pro případ krize a i jako možnost prosadit se s ní eventuelně v zahraničí, kam jich většina z nich chce. Dále pak platí dolarama ty rodiny, kterým neoficiální cestou chodí měna ze zahraničí od rodin. A pak. Množstvím dolarů v ekonomice bez elektronické cesty bují černý zahraniční trh. Toť vše z mé minianalýzy.. pokud Vás něco napadne, do komentářů prosím.

HEZKÝ PÁTEK TŘINÁCTÉHO

1 komentář:

Unknown řekl(a)...

No ty jo... on je pátek třináctýho. To jsem zvědavej, co se mi dneska stane. ;)